Instructor ORTANSA COSTEA

Ce este Pilates?

Cum sa incep practicarea Pilatesului?

Pilates presupune intelegerea principiilor metodei inainte de a lucra in ceea ce se numeste flow (curgerea exercitiilor dintr-unul in altul) intr-o ora. Recomandam inceperea cu cel putin o ora individuala inainte de a va alatura sesiunilor de grup.

Daca am practicat Pilates acasa de pe CD, youtube, e nevoie sa pornesc de la nivel elementar?

Da, daca nu sunteti observat(a) de un instructor specializat este greu sa va corectati singur(a).

Cum recunosc un instructor de Pilates?

…Nu intotdeauna la salile de fitness unde scriu ca se tin sedinte de Pilates se si preda Pilates! Pentru ca acest antrenament a devenit extrem de popular, multi traineri predau cu putina formare profesionala in spate, folosind mai degraba „youtube training”.
Fiecare dintre marile scoli de pilates din lume (BASI Pilates si Balance Body Pilates de exemplu) impun un riguros examen scris si practic pentru a fi recunoscut ca instructor; un profesor va invata mai mult decat o serie de exercitii, va evalua în permanenta forma optima si postura, va adapta exercitiile pentru corpul si conditia fizica a persoanei cu care lucreaza. Un instructor de pilates poate produce rezultate profunde daca e ales cu intelepciune.
Dar, la fel ca si in cazul permisului de conducere, abia dupa ce ai trecut examenul de profesor, incepe de fapt provocarea, adevarata munca de invatare care nu se opreste niciodata…

Este Pilates un antrenament cardiovascular?

Initial exercitiile sunt lente, pentru a remodela vechile obiceiuri ale sistemului nervos este necesara incetinirea si constientizarea miscarilor; odata identificate slabiciunile si automatismele, acestea pot fi schimbate.
Cand miscarile curg (si se poate lucra in flow), acest antrenament poate deveni aerobic.
Daca puneti in practica indicatiile instructorului, chiar si un pelvic curl/bridge va poate creste ritmul cardiovascular.

Pilates ma ajuta sa slabesc?

In teorie, e o simpla ecuatie sa pierzi kilograme: caloriile consumate trebuie sa le depaseasca pe cele care intra. Astfel, Pilates combinat cu o dieta echilibrata si suplimentat cu exercitiu aerobic poate juca un rol semnificativ in pierderea kilogramelor in plus. Pilates iti schimba corpul: muschii se alungesc, tot corpul se modeleaza fara a slabi neaparat in greutate. Rezulta asa numitul corp de pilates, cu muschii frumos definiti, nu proeminenti excesiv.

Trebuie sa ma antrenez inainte de a incepe Pilates?

Nu este necesara o pregatire anterioara. Aceasta este frumusetea Pilatesului: puteti incepe antrenamentul oricand, la orice varsta ori nivel de conditie fizica va aflati.
Multitudinea si varietatea modificarilor fiecarui exercitiu de la nivel avansat pana la exercitii de recuperare in functie de conditia fizica a persoanei, cu rezultate concrete care se simt si vad, fac din Pilates un antrenament extrem de popular, usor cand privesti si atat de diferit cand incepeti sa lucrati efectiv.

Metoda Pilates imi imbunatateste postura?

Da, datorita principiilor constientizarii posturii, practicarea Pilatesului revigoreaza toate sistemele corpului, mentinand postura din varful capului pana la picioare.
O postura buna este atunci cand articulatiile, coloana si bazinul sunt aliniate corect anatomic. Daca aliniamentul este constientizat si intariti muschii din partea centrala a corpului, atunci ei vor deveni un suport bun, stabilitatea de la care pornesc miscarile armonioase si netensionate ale membrilor.

Este metoda Pilates potrivita pentru seniori?

Absolut! Nu este limita de varsta sa practici Pilates pentru ca este bland cu articulatiile, in timp ce intareste si creste flexibilitatea coloanei.

Pot sa fac Pilates daca sunt insarcinata?

Pentru a fi in siguranta, cautati un studio de pilates cu instructori calificati si experimentati care sa lucreze doar cu femei insarcinate.

Am o problema cu spatele. Pilates ma va ajuta?

Multi osteopati, kinetoterapeuti si doctori recunosc si apreciaza beneficiile Pilatesului. Este cunoscut faptul ca exercitiile amelioreaza in mod special multe dintre durerile de spate. Invatand miscarile bazate pe constientizare se remodeleaza automatismele gresite ale miscarilor si se vor putea intari in mod natural muschii profunzi abdominali, muschii profunzi care sprijina coloana vertebrala, cei din partea superioara a spatelui, umeri si gat, muschii pelvieni, fesieri; prin urmare, acest lucru va duce la o buna postura, spatele va deveni mai puternic, reducand durerea si stresul la care este supus.

Daca am o problema de sanatate, pot sa practic Pilates?

Este esential sa cereti acordul unui doctor sau kinetoterapeut. Pilates este perfect pentru vindecarea anumitor probleme de sanatate, pentru ca in timp ce intregul organism este fortifiat, in functie de prejudiciu, putem evita zona in cauza, concentrandu-ne asupra musculaturii din jur, aceasta devenind un sistem de sprijin. Exista modificari adecvate diferitelor leziuni sau limitari.

Ce sa aleg: exercitiile la saltea sau pe aparate?

Nu sunt unele mai bune decat celelalte, exercitiile la saltea se continua cu cele pe echipamente, facand un antrenament cu adevarat complex. Pentru a varia exercitiile sau a creste gradul de dificultate, la saltea sau cu aparate, folosim diverse accesorii: mingi mici (overball), mingi mari (fitness ball), theraband, foam roller, cercuri magice, gantere mici, pilates pole etc.
Recomandam sedintele de pilates la saltea inainte de a lucra pe aparate.